Import of coal to the country was banned

واردات کولرهای گازی به کشور ممنوع شد!

ممنوعیت کولرهای گازی وارداتی

واردات کولرهای گازی به کشور ممنوع شد!

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی از ممنوعیت واردات کولرهای گازی و دستگاه های برودتی به دلیل تولید داخلی این دست محصولات خبر داد.

به گزارش گروه تعمیراتی البرزبان، در چند وقت اخیر به واسطه نوسانات نرخ ارز و حمایت از کالای تولید داخلی مدیریت واردات در دستور کار قرار گرفته و واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند به کشور ممنوع شده است، از محصولاتی که واردات آنها به کشور ممنوع شده می‌توان به واردات دستگاه‌های برودتی به ویژه کولر گازی اشاره کرد.

ابتدا ۱۱ اردیبهشت ماه  وزارت صنعت بخشنامه ای صادر کرد که بر مبنای آن واردات کولر گازی بایستی با اخذ گواهی نمایندگی انجام  شود اما چند روز قبل(۲۷ خرداد ماه) بخشنامه دیگری صادر شد که  بر اساس آن واردات کولر گازی از دریافت گواهی نمایندگی معاف شد.

نکته جالب اینکه لزوم اخذ گواهی نمایندگی ظاهرا با مکاتبه گمرک ایران در ابتدای اردیبهشت ماه انجام شده بود اما بخشنامه جدید وزارت صنعت به استناد مکاتبات مرکز اصناف و بازرگانان و دبیرخانه هیئت نظارت وزارت خانه صادر شد.

بخش نامه های  مبنی بر ممنوعیت واردات کولرگازی

نکته مهم اینکه  در اوایل تیر ماه و بعد از صدور بخشنامه دوم وزارت صنعت(۲۷ خرداد ماه) لیست کالاهای گروه چهارم که با ممنوعیت واردات رو به رو شد. از سوی این وزارتخانه ابلاغ شد. در این لیست ردیف تعرفه ۸۴۱۵۱۰۱۰  با شرح دستگاه تهویه مطبوع جدا از هم نیز دیده می‌شود. به این ترتیب کولر گازی بعد از بخشنامه ای که در آن مجوز گواهی نمایندگی لغو شد. با ممنوعیت واردات مواجه شد.

توکلی رییس اتحادیه تولید کنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی ، تصریح کرد. بررسی ها نشان میدهد که در زمان پیک، ۱۳ الی ۱۸ هزار مگاوات از برق مصرفی مربوط به سامانه های سرمایشی است. که از این میزان ۳ هزار مگاوات مربوط به سامانه های سرمایشی ساختمان های اداری است. که عامل اصلی پیک ظهرگاهی شبکه برق کشور شد.

مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی بهره وری انرژی ایران افزود. عامل اصلی پیک ظهرگاهی، استفاده بیش از حد سامانه های سرمایشی به خصوص کولرهای گازی است.

شرایط لازم برای استفاده از کولرهای گازی

وی درباره شرایط لازم برای استفاده از کولرهای گازی گفت. متأسفانه در حال حاضر ساختمان‌های اداری در استان‌های واقع در اقلیم خشک کشور به استفاده از کولر گازی رو آورده‌اند. که عامل اصلی پیک شبکه سراسری برق کشور شده‌اند.

وی تصریح کرد: در همین راستا مصوبه‌ای از هیئت وزیران. به شمارۀ ۹۴۰۳۵/ت۴۲۴۰۰ مورخ ۸۸٫۵٫۸ صادر شد. که بند ۴ آن استفاده از کولر گازی در اقلیم خشک با رطوبت نسبی کمتر از ۳۰ درصد را ممنوع کرده است.

طبق بند ۴ مصوبۀ فوق وزارتخانه‌های نیرو، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن، موظف اند. که به نحوی برنامه‌ریزی نماید. که از واردات لوازم و تجهیزات برقی ازجمله کولرهای گازی با رتبۀ پایین تر از A و B به کشور جلوگیری به عمل آید.

طبق بند ۸ این مصوبه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه وزارتخانه‌ها است. سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مجاز به نصب چیلرهای تراکمی در ساختمان‌های خود نیستند. و در صورت نیاز به سامانه‌های تهویۀ مطبوع مکلف اند از چیلرهای جذبی استفاده نمایند.

همچنین با بیان اینکه شرایط و استانداردهای مورد نیاز. ساختمان‌های دولتی به سامانه‌های سرمایشی از طریق وزارت مسکن و شهرسازی. در مدت شش ماه  و ابلاغ شد. ادامه داد: نصب و استفاده از کولرهای گازی جدید برای دستگاه‌های دولتی در مناطقی که میزان رطوبت نسبی آن ها در تابستان کمتر از ۳۰ درصد بوده. از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه ممنوع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.