آشنایی با قطعات لباسشویی

آشنایی با قطعات لباسشویی

معرفی کمک- سنگ بالانس-پایه و فنرها که برای ایجاد تعادل استفاده میشوند.

آشنایی با قطعات لباسشویی و لرزه گیرها با البرزبان همراه باشید. کمکها وظیفه مهمی در ایجاد تعدل و لرزه گیر در لباسشویی دارند. کار کمک لباسشویی جلو گیری از عقب و یا جلو رفتن دیگ دستگاه و نرم تر حرکت کردن به اطراف است. خرابی این قطعه باعث لرزش زیادی در دستگاه هنگام خشک کردن میشود. دلیل خراب این قطه وزن بیش از حد لباس میباشد. ولی در کل جزو لوازم مصرفی به حساب می آید برای سالم ماندن و عمر بیشتر به حجم لباس ها توجه کامل داشته باشید.در اکثر لباسشویی ها دو عدد کمک و گاهی به سه یا چهار کمک میرسند. در بعضی از مدل های قدیمی تر از تیغه و لقمه جای کمک استفاده میشد.

آشنایی با قطعات لباسشویی

جنس بالانسر ها و وظیفه آنها چیست؟

بالانسر لباسشویی همانطور که از نام آن پیداست وظیفه ایجاد تعادل و بالانس کردن دیگ دستگاه را دارند. هنگام خشک کردن لباسها مانع حرکت شدید به چپ و راست میشوند. بالانسر ها از جنس بتون و یا چدن میباشند. که در بعضی از دستگاه ها شرایط جا نمایی متفاوتی دارند. خرابی  بالانسرها باعث لرزش میشود.

فنر های نگه دارنده دیگ

بالا ماندن دیگ لباسشودیی در محل طراحی و فاصله آن از زمین و کناره های کابین به عهده فنر های نگهدارنده میباشد. این فنر ها به صورت گوشواره ای به کابن متصل میشود و طرف دیگر به صورت قلاب دیگ را در وسط کابین معلق نگه میدارد و باعث لرزش بسیار نرم و بی صدا میشود.

آشنایی با متور های شستشو

آشنایی با قطعات لباسشویی

آشنایی با قطعات لباسشویی . متور های شستشو با ما باشید. موتور های لباسشویی مکانیکی یا تسمه ای با کمک خازن راه انداز به گردش در می آیند. در نوع متور ها برق ac 220 جریان دارند که از قدرت بالایی برخوردار است. متور ها  دور چپ و راست و دور تند خشکن دارند. در آینده نزدیک نحوه عملکرد کامل آنها را برای شما شرح خواهیم داد. این نوع متور لباسشویی گردش خود را با تسمه های نقال به فولی متصل به آبکش انتقال میدهند.

متور های لباسشویی الکترونیکی یونیورسالیا متور های زغالی که تغذیه برق آنها از برد میباشد. برق مصرفی آنها ac 220 و در مدل های اینورتر از برق dc تغذیه میشود. این گونه متور ها غالبا با تسمه های شیاری کششی حرکت خود را برای گرداندن به دستگاه انتقال میدهند.

متور های دایرک یا بدون تسمه به صورت ایجاد الکترو مقناطیس در فلکه گردنده دستگاه ایجاد حرکت میکنند. قطعه ای به نام  تاخو عمل کنترل گردش در این متور را بر عهده دارد . فرمان کامل و پالسهای فرمان از برد به تاخو و در نهایت چرخش به چپ و راست و تنظیم دور خشکن میشود.

معرفی شفت یا سه نظام آبکش

سه نظام لباسشویی وسیله ای است که پشت آبکش قرار میگیرد. عملکرد شفت یا سه نظام به این صورت میباشد که آبکش را به صورت متعدل در مرکز دیگ لباسشویی نگه میدارد. این شفت از سه قسمت بازو بوش و شفت که جای بلبرینگ روی آن است تشکیل شده است.

سه نظام به اشکال مختلف و بسیار متنوع میباشند. این قطعه تمامی فشار و وزن لباسها راتحمل میکنند. تنظیم نبودن و عدم بالانس در شفت باعث لرزش آبکش و یا لنگزدن آن میشود. که این امر باعث میشود کمک ها بالانسر آسیب ببینند.

شفت ها غالبا به صورت سه پری یا چهار پر میباشند. عمده خرابی این قطعه به دلیل وزن بالای لباسها و مواد شوینده زاید و گاهی به دلیل رسوب آب آسیب می بیند.خرابی این وسیله هزینه زیادی در بر دارد که البرزبان برای راحتی حال شما و هزینه های مناسب در خدمت رسانی آماده میباشد.

وظیفه شیر برقی و اشکال مختلف آن چیست

برای آشنایی با قطعات لباسشویی با البرزبان همراه باشید. شیر برقی یا شیر الکترونیکی وسیله ای برای کنترل ورود آب به داخل دستگاه است. در باسشویی ورودی اب به صورت آبگرم و آب سرد است که گاهی در بعضی از دستگاه ها ببه صورت تک شیر یا همان فقط ورود آب سرد میباشد. که هر دستگاه نصبت به برنامه های شستشو تعداد شیر برقی متفاوتی دارند.

با فرمان از قطات مربوت به آب گیری برق به شیر برقی میرسد و بوبین آزاد میشود تا آب داخل دستگاه وارد شود تا زمانی که فرمان بگیرد آب کافی وارد دستگاه شده آن زمان برق قطع میشود بوبین به حالت بسته در می آید. مسیر آب بسته میشود و دستگاه شروع به شستشو میکند. گاهی پیش میآید که رسوب آب مانع این عمیات میشود که با تمیز کردن توری رسوب گیر این مشکل به راحتی حل می گردد.

آشنایی با قطعات لباسشویی

قسمت های تشکیل دهنده شیر برقی یا همان شیر مغناطیسی از پوسته اصلی بوبن و واشر آبند نو شفت کوچکی تشکیل میشود.. اشکال شیرهای مغناطیسی به صورت تک شیر- دو شیر- سه شیر و چهار شیر میباشد. که هرکدام برای آبگیری روی هر برنامه شستشو عمل میکنند.

آشنایی با قطعات لباسشویی و آب گیری دستگاه

آب مورد نیاز شستشو چگونه گرم و یا دمای آب کنترل میشود ؟

در لباسشویی ها قطعه ای وجود دارد به نام هیتر یا به زبان عامیانه المنت لباسشویی که وظیفه گرم کردن را دارند. المنت از ساختار ساده و بسیار کار آمد تبدیل الکتریسیته به انرژی گرمایی تشکیل میشود.  یک پوسته خارجی که داخل آن از رشته سیم هایی قرار دارند که جریان الکتریسیته از آن بدون اتصال به پوسته عبور میکند و ایجاد گرما مینماید. هر چه توان این سیم ها بالا تر باشد گرمای بیشتری تولید میکند.

در دستگاه های مکانیکی یا برخی از لباسشویی های نیمه مکانیکی الکتریکی از قطعه ای به نمام ترموستات لباسشویی وظیفه کنرل دمای آب را دارد. این وسیله از یک ولو مندرج برای تنظیم دما و یک لوله نازک که جیوه در آن میباشد و قسمت حس گر که دمای آب داخل دیگ را از طریق همان لوله کوچک که جیوه در آن است به ولوم انتخاب دمای آب میرساند. هنگامی که دما آب به اندازه دمای انتخاب شده برسد جریان برق که در المنت میباشد را قطع میکند.

ترمیستور یا سنسور دمای آب در دستگاه های دیجیتالی یا الکترونیکی و گاهی در دستگاه های نیمه الکترونیکی مکانیکی استفاده میشوند. سنسور های دمای آب در زیر دیگ کنار المنت لباسشویی قرار دارند و که با تغییر دمای آب اهم آنها تغییر میکند. و به دستگاه اعلام میکند که دمای آب کم است تا المنت روشن و یا دمای آب بالا رفته و المت خاموش میشود. نبود این قطعه احتمال آتش سوزی در دستگاه را بالا میبرد.

آبکش دستگاه چگونه می چرخد و چگونه آب از محفظه خارج نمیشود ؟

همراه ما باشید با آشنایی با قطعات لباسشویی. همانطور که گفتیم لاستیک دور درب برای خروج آب از جلوی لباسشویی انجام وظیفه میکند. اما در پشت دستگاه این کاسه نمد ها هستند که این امر بسیار مهم را به عده دارند.کاسه نمد در پشت آبکش قرار دارند و نمی گذارند آب به بلبرینگ ها برسد. لباس سنگین باعث خرابی کاسه نمد میشود.  آب به بلبرینگ ها میرسد و انها را خراب میکند. کاسه نمد ها در هر دستگاه نصبت به اندازه بوش که روی آن کاسه نمد قرار میگرد فرق دارند .

هر لباسشویی از دو بلبریگ که به روی شفت قرار میگیرند و داخل دیگ مهار میشوند وظیفه کردش بی صدا در آبکش را به عهده دارند. بلبرینگ ها هم نصبت به اندازه شفت سه نظام اندازه های متفاوتی دارند. که عامل خرابی اصلی آنها وزن زیاد لباس و آب خورد به دلیل خرابی کاسه نمد می باشد. برای تعویض بلبرینگ لباسشویی در بعضی از مدل ها که جای بلبرینگ روی فلنچ های متصل به دیگ است فقط فلنچ باز میشود و تعمیرات لباسشویی انجام میشود. در مدل های دیگ های پلاستیکی بلبرینگ به روی خود دیگ قرار میگیرد که در این صورت باید دستگاه کاملا اوراق و بعد از تعمیر مجدد منتاژ میگردد.

آشنایی با قطعات لباسشویی

تعویض بلبرینگ کار بسیار دقیق و تخصصی است که باید توسط یه تکنسین ماهر انجام شود. در مجموعه البرزبان تعمیرات و تعویض بلبرینگ به وسیله ابزار مخصوص و بدون هیچگونه آسیب به بلبرینگ و کاملا حرفه ای انجام میشود . این مقاله جهت آشنایی با قطعات لباسشویی ما را دنبال کنید.

برای هر برنامه شستشو پودر را کجا باید ریخت و چگونه عمل میکند.

 کشوی جاپودری در لباسشویی به سه بخش تقسیم میشود.  هر بخش برای انجام یک برنامه شستشوی با مواد شوینده تقسیم میشود.. این کشو در یک قسمت به نام مخزن جاپودری میباشد که توسط مجراهای ورودی آب به شیر برقی با شلنگ های کوتاه متصل میشود. کار مخزن جلوگیری از پاشیدن آب به بیرون هنگام آبگیری میباشد. تعداد مجراهای ورودی آب در دستگاهای مختلف بستگی به تعداد شیر برقی ها دارد.

مدل هایی از مخزن پودر وجود دارند که با یک شیر برقی آب گیری انجام میشود و هدایت آب توسط آب پخش کن ها با اهرمی مسیر آب را در محفظه جاپودری تغییر میدهد.  آب مورد نیاز مواد شوینده یا نرم کننده که به داخل دیگ هدایت میشود توسط این اهرم تقسیم میشود.

جا پودری به سه بخش تقسیم میشود. قسمت بزرگتر جای پودر شستشوی اصلی است. در تمامی برنامه ها باید  مواد شوینده در آن ریخته شود. در قسمت کوچکتر برنامه دوبار شور مواد شوینده ریخته میشود که این برنامه شستشو برای لباسهای خیلی کثیف است. قسمت دیگر که گاهی با یک قطعه پلاستیکی مندرج به رنگ متفاوت و یا درجه بندی روی خود کشوی جاپودری جای مواد نرم کننده یا خوش بو کننده میباشد.

هیدروستات در دستگاه چه وظیفه ای دارد

مقدار اندازه گیری آب مورد نیاز در هر برنامه شستشوی را قطعه ای به نام هیدرو ستات انجام می دهد. هیدروستات ها مدل های ماننده سه فیش و شش فیش هستند. هیدروستات برای تنظیم سطح آب با شلنگ باریکی که به محفظه فشار زیر دیگ متصل مباشد فرمان ورود آب یا قطع شد عملیات آبگیری را انجام میدهد.

هیدرو ستات فرمان خود را از تایمر یا برد میگیرد که زمان آبگیری است ویا زمان تخلیه طبق این فرمان به شیر برقی و یا پمپ تخلیه فرمان کار کردن میدهد. هنگامی که آب به سطح کافی برسد. برق از روی شیر برقی خارج میشود. در مرحله بعد به قطعه بعدی فرمان کار میدهد. برای عمل تخلیه آب هم به همین صورت زمانی که کامل تخلیه انجام شد مرحله بعد شروع به کار میکند که میتواند این مراحل شستشو – آبکشی و یا خشک کردن باشد.

نحوه عملکردن هیدروستات هم اینگونه میباشد. زمانی که آب داخل دیگ پر میشود. فشار آب باعث فشرده شدن هوا داخل محفظه میشود. و دیافراگم هیدروستات را فشار می آورد و پلاتین یا سنسور فشار داخل هیدروستات عمل میکند و جریان برق را به سوی دیگر هدایت میکند. هنگام تخلیه آب هم با کم شدن فشار از روی دیفراگم مجدد جریان فرمان یا جریان برق به سوی دیگر جهت انجام مراحل بعد هدایت میشود.

قدرت و حرکت متور چگونه به آبکش انتقال پیدا میکند؟

 

با البرزبان آشنایی با قطعات لباسشویی را آموزش ببینید. گردش متور لباسشویی که زیر دیگ لباسشویی و یا متور های دایرک که پشت دیگ متصل میباشند. توسط   فلکه به کمک تسمه انتقال میدهد. کار تسمه انتقال حرکت گردشی متور از فولی کوچک که روی متور مباشد به فلکه بزرگ که به شفت آبکش متصل است میباشد. در مدل های دایرکت یا همان لباسشویی های بدون تسمه دور فلکه آهنربا هایی وجود دارد که با ایجاد جریان در سیم پیچ متور دایرکت ایجاد الکترو مغناطیسی گریز از مرکز ایجاد میشود. در نهایت به گردش فلکه منجر میشود.

فولی ها اشکال مختلف نصبت به نوع تسمه دارند برخی از فلکه ها به شکل سطح صاف میباشد و برخی هم روی فلکه شیار گودی دارند که تسمه روی آنها قرار میگیرد. فلکه  از جنس فلز آلمینیوم و گاهی از جنس پلاستیک مقاوم ساخته میشوند.

 در لباسشویی ها قدیمی تر از تسمه نقاله استفاده میشده ودر دستگاه های جدید و متور های ذغالی از تسمه شیار دار و یا همان تسمه های کششی به کار میرود. تسمه های کششی به هم اشکال مختلف دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.