برد ماشین لباسشویی چیست؟ با نحوه عملکرد آن در لباسشویی آشنا شوید.

همه آنچه که باید در مورد برد ماشین لباسشویی بدانید.

 

همه دستگاه‌های الکتریکی از جمله ماشین لباسشویی قطعه‌ای به نام برد دارند. کار برد در لباسشویی مانند کاربرد آن در دستگاه‌های دیگر است، در واقع تمامی اجزا و قطعات را تحت کنترل خود دارد. بنابراین تعمیر برد ماشین لباسشویی از این لحاظ دارای اهمیت است که تداوم خرابی آن، عملکرد کلی ماشین لباسشویی را مختل خواهد کرد.

با توجه به این موضوع که ماشین های لباسشویی‌ جدید دارای بردهای تخصصی و پیشرفته‌تری می‌باشند که وظیفه آن‌ها کنترل سایر قسمت‌های ماشین لباسشویی می‌باشد، بدین جهت اگر در برد الکترونیکی ماشین لباسشویی نقص فنی ایجاد شود باید برای تعمیر آن به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید و از دستکاری کردن آن خودداری کنید.

برد کنترل الکترونیکی ماشین لباسشویی همانند کامپیوتر شخصی، کارهای ماشین ‌لباسشویی را کنترل می‌کند. واحد مرکزی پردازش است که به سایر قسمت‌های ماشین لباسشویی سیگنال می‌فرستد تا هر کدام به درستی کار کنند.

واحد پردازشگر ماشین ‌لباسشویی براساس برنامه‌ شستشویی که کاربر تعیین می‌کند از جمله چرخه شستشو و یا درجه حرارت، به ماشین لباسشویی دستور شستشو را می‌دهد.

وظایف برد فرمان

با در نظر گرفتن ارتباط برد با تمامی بخش‌های دستگاه، اگر تعمیر این قطعه ناقص یا اشتباه صورت گیرد، باید آسیب‌های بیشتر و خرج هزینه اضافه برای تعمیرات لباسشوییتان را در انتظار داشته باشید. امروزه به علت پیشرفت در زمینه تکنولوژی و علم برای ایجاد نوآوری‌ها و کارایی بهتر تولیدات لوازم خانگی، وسیله قطعاتی جدید را جایگزین قطعات قبلی می‌کنند تا شاهد عملکرد بهتری از لوازم خانگی باشند.

در ماشین‎های لباسشویی‌ نیز این شیوه وجود دارد، یکی از قطعات ماشین که با پیشرفت تکنولوژی به روز شده است برد الکترونیکی آن است که در ماشین لباسشویی‌های جدید پیشرفته‌تر شده است.

برد الکترونیکی در ماشین لباسشویی وظیفه کنترل و هدایت فرمان‌هایی را بر عهده دارد که توسط دکمه استارت برای شروع شستشو و تایمر که زمان کار دستگاه را مشخص می‌کند فرستاده می‌شود، این قطعه نقش بسیار مهمی در ماشین لباس شویی دارد.

برد الکترونیکی قطعه‌ای حیاتی و حساس در ماشین‌های لباسشویی بوده که با خراب شدن آن کل عملکرد دستگاه دچار اختلال می‌شود و شما به هیچ وجه قادر به استفاده از آن نخواهید بود، در صورت آسیب یا خرابی در برد الکترونیکی، ماشین لباسشویی حتی روشن هم نمی‌شود.

باید دقت کرد که گاهی اوقات برد اصلی دچار عیب و نقص و خرابی می‌گردد و باید با توجه به داشتن دانش و اطلاعات کافی نسبت به تعویض و تعمیر برد ماشین لباسشویی اقدام نمود. در این مقاله ما قصد داریم به شرح این موضوع بپردازیم پس اگر سوال یا ابهامی برایتان وجود دارد این مقاله را تا انتها بخوانید:

مراحل  انجام شستشو در لباسشویی

 

زمانیکه دکمه شروع یا استارت را می‌زنید، ماشین ‌لباسشویی شروع به خیساندن لباس‌های موجود در مخزن می‌کند. دستگاه با توجه به برنامه‌ای که شما برایش معین کرده‌اید آب را به یک سطح از پیش تعیین شده‌ای رسانده که در آن زمان حسگر به آن می‌گوید که سطح آب به حد دلخواه رسیده است.

در این زمان، جریان آب قطع شده و مرحله همزنی شروع می‌شود.

هنگامیکه تایمر به ماشین دستور توقف همزنی را می‌دهد، مرحله چرخش شروع می‌شود که در آن کثیفی از لباس‌ها گرفته شده و آب کثیف از ماشین لباسشویی خارج می‌شود. در آخر مرحله چرخش، کامپیوتر ماشین‌ لباس شویی به ماشین دستور تخلیه آب از طریق شلنگ را داده که با چرخاندن پمپ آب و مکش آن به خارج از دستگاه این عمل صورت می‌گیرد.

نشانه‌های خرابی برد ماشین لباسشویی

 
  • ماشین لباسشویی در حین شستشو خاموش می‌شود.
  • پنل جلویی ماشین لباسشویی کار نمی‌کند.
  • در اجرای برنامه‌ها ماشین لباسشویی با مشکل مواجه است.
  • خاموش شدن پنل جلویی ماشین لباسشویی

علت خراب شدن ماشین لباسشویی

 

اگر  مشکل از قطعات به کار رفته در برد الکترونیکی ماشین لباسشویی باشد و به طور مثال خازن و یا فیوزهای به کار رفته در برد الکترونیکی ماشین لباسشویی نیاز به تعویض و تعمیر داشته باشند.

می‌توان برد را تعمیر کرده و دوباره از آن استفاده نمود و در صورت سوختن خود برد دیگر نمی‌توان آن را تعمیر کرد و احتیاج است تا برد جدیدی را خریداری کرده و آن را بر روی ماشین لباسشویی نصب نمایید تا ماشین لباسشویی بتواند دوباره کار کند و به شستشو ادامه دهد.

در صورتیکه قصد خرید برد برای ماشین لباس شویی خود را دارید بهتر است حتماً یک برد الکترونیک ماشین لباسشویی اورجینال و مناسب را تهیه کنید زیرا در صورتی که برد الکترونیکی ماشین لباسشویی از کیفیت خوب و برند اورجینال نباشد هزینه‌های زیادی برای خرید مجدد برد باید صرف شود.

ارتباط مشکلات لباسشویی با خرابی برد

 

برد ماشین لباسشویی قطعه‌ای بسیار حیاتی و حساس در لباس شویی است که شامل تعداد زیادی خازن و فیوز است. و یک قطعه کاملا الکترونیکی در ماشین لباسشویی می‌باشد. اصلی‌ترین علت سوختن برد لباسشویی می‌تواند نوسان برق و یا رسیدن آب به آن باشد.

در صورت سوختن برد ماشین لباسشویی راه حل اصلی تعویض برد لباسشویی است. اگرچه بهتر است حتما علت سوختن برد لباسشویی بررسی شود تا این مشکل دوباره به وجود نیاید.

البته سوختن برد لباسشویی می‌تواند به دلیل نفوذ آب به درون آن رخ دهد زیرا در صورتی که قطعات درونی لباسشویی از کارکرد خوبی برخوردار نباشند. ممکن است آب به داخل ماشین لباسشویی نفوذ کند و سبب اتصال سیم پیچی داخلی شود و برد آن را بسوزاند.

باید توجه داشت که در این حالت خطر برق گرفتگی نیز وجود دارد. زیرا نفوذ آب به قسمت‌های داخلی دستگاه، سبب اتصالی برق به بدنه لباس شویی خواهد شد. علت دیگر سوختن برد لباسشویی می‌تواند بر اثر آتش سوزی نیز اتفاق بیفتد که در اینصورت امکان تعمیر وجود ندارد.

در صورت قابل تعمیر و تعویض بودن قطعات برد ماشین لباس شویی، تعمیر برد لباسشویی توسط نمایندگی مجاز لباسشویی انجام می‌شود. در غیر این صورت برد لباسشویی به طور کامل تعویض خواهد شد و برد جدید بر روی دستگاه نصب می‌شود. تا عملکرد ماشین لباسشویی به روال قبل باز گردد و دستگاه مجدداً برای شستشوی لباس‌ها استفاده شود.

خرابی برد فرمان چه مشکلاتی ایجاد مینماید؟

خرابی برد می‌تواند مشکل وجود نواسانات برقی باشد، پیشنهاد می‌کنیم برای حل این مشکل از یک محافظ برق با کیفیت بالا استفاده نمایید.

ریختن آب روی برد می‌تواند به خاطر نشتی آب از مخزن جاپودری باشد. معمولا سقف مخزن جاپودری ترک برداشته که باعث می‌شود آب بر روی برد ریخته شود و باعث سوختن آن شود.

رعایت نکردن حجم مناسب لباس‌ها یکی از شایع‌ترین مشکلات در سوختن بردهای ماشین لباس شویی که معمولا دایرکت درایو (بدون تسمه) هستند، می‌باشند. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که حجم لباس‌ها به صورت خیس باید اندازه گیری شود.

در صورتی که ماشین لباسشویی برنامه را طبق دستور و برنامه‌ای که کاربر وارد کرده به درستی انجام ندهد. و در اجرای برنامه‌های ارائه شده توسط ماشین لباسشویی مشکلی وجود داشته باشد. نشان دهنده آن است که برد الکترونیکی ماشین لباسشویی دچار نقص فنی شده است.

در صورتی که پنل جلوی لباسشویی با عیب و نقص مواجه شده و به درستی کار نکند. و یا اینکه پنل جلو لباسشویی به صورت کامل خاموش گردد و نتوان با آن کار کرد. می‌توان فهمید که این عیب مربوط به برد الکترونیکی ماشین می‌باشد. هر چند در صورت خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی در حین فعالیت می‌توان نتیجه گرفت که برد الکترونیکی ماشین لباسشویی آسیب دیده است.

چرا باید برد ماشین لباس شویی را تعویض و یا تعمیر کرد؟

 

قطعات برد ماشین لباس شویی و سایر بردهای الکترونیکی شامل تعدادی قطعات الکترونیکی ظریف و حساس از جمله خازن‌ها و فیوزها هستند. که اجزای تشکیل دهنده این بردها هستند. در صورت نوسانات برق و جریان الکتریکی، هر کدام از این قطعات ممکن است دچار اتصالی شده و  سبب سوختن برد لباسشویی شما شود.

نفوذ آب به داخل ماشین لباس شویی نیز می‌تواند علت دیگر سوختن برد لباس شویی باشد. در چنین حالتی تنها گزینه شما تعویض و تعمیر برد لباسشویی است. معمولا تعمیر این قطعه زیاد امکان‌پذیر نیست و حتی برخی اوقات ممکن است هزینه تعمیر آن از قیمت برد لباسشویی بیشتر شود. اگرچه در صورت امکان، نمایندگی‌های مجاز می‌توانند تعمیر قطعه را برای شما انجام دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.