آشنایی با لوازم داخلی یخچال فریزر

آشنایی با لوازم داخلی یخچال فریزر

در مقالات قبلی توضیحاتی در باره چگونگی عملکرد سیستم گردش مبرد و نحوه عملکرد قطعات داده شد. در ادامه با  آشنایی با لوازم داخلی یخچال فریزر ،  نام آنها و چگونی عملکرد و وظایف هر کدام را توضیح میدهیم. با دانستن این مطالب میتوانید خودتان متوجه ایراد ها احتمالی یخچال بشوید و در اطلاعاتی که به تعمیرکار ها میدهید میتوانید مشکل را کامل و بدون اشکال توضیح بدهید تا از خدمات خوب و ارزشمند و سرعت انجام خدمات بالاتر داشته باشید.

در دستگاه های سرد کننده علاوه بر سیکل گردش گاز سیستم برقی که برای کنترل دما و جلو گیری از یخ زدگی و برفک زمان تنظیم کار کرد کمپرسور و المت وجود دارد. میخواهیم شما را با این قطعات آشنا کنیم. و نحوه کار کرد یا عیب های احتمالی انها را برای شما شرح دهیم تا بتوانید از سلامت یا معیوب بودن دستگاه خود مطمئن شود.با ما همراه باشید .

یخ زدن یخچال و یا گرم شدن یخچال و گاهی یکسره کار کردن یخچال شما از معیوب بودن قطعات داخلی برقی میباشد که فرمان صحیح صادر نمیکنند. برای رفع این مشکلات البرزبان در خدمت شما ساکنین محترم البرز میباشد. قیمتی مناسب و در کمترین زمان از خدمات ما برخوردار شوید.

دستگاه چطور فرمان قطع و وصل یا اتومات را دریافت میکند؟

 

وظیفه مهم و اساسی فرمان اتومات کردن یخچال ها به عهده ترموستات ها و یا سنسور دما میباشد. این قطعات زمانی که یخچال بعد از گردش مبرد و خنک شدن در محفظه یخچال دمای مورد نظر را حس کرد با تغییر اهم و یا به صورت مکانیکی در ترموستات های مکانیکی فرمان قطع شدن جریان برق از کمپرسور را میدهند واتومات میکند. تا زمانی که دمای داخل کم نشود فرمان کار کرد مجدد را به کمپرسور نمیدهد.

 

ترموستات تشکیل شده از یه ولم تنظیم دما و لوله نازک که در آن گاز جیوه وجود دارد و قطعات کوچک تر مثل پلاتین و پیچ های تنظیم رنج دما میباشد. کارکرد ترموستات به این صورت میباشد که با حس کردن دما گاز داخل آن تغیر حالت میدهد و حرکت میکند تا به پلاتین ها فشار آرده شود و پلاتین از مدار خارج گردد. و تا زمانی که گاز داخل لوله بلو به حالت اول برنگردد پلاتین در حالت باز میماند و جریان برق قطع میشود.

قطعه دیر برای کنترل دما سنسور میباشد که بعضی از انها سنسور دیجیتالی میباشند ئ بعضی دیگر توسط سیم ارتباطی به برد متصل است. این سنسور ها در هر یخچال با اهم های متفاوتی کار میکنند و با تغیر دما اهم آنها نیز تغییر میکنند و در نهایت فرمان اتومات یا همان خاموش شدن را به کمپرسور میدهند.

المنت چیست و کاربرد آن چگونه است؟

المنت قطعه بسیار کاربردی در خیلی از لوازم خانگی و صنعتی میباشد که به اشکال المنت لوله ای و یا المنت صفحه ای در بعضی از دستگاه ها المنت شیشه ای  میباشند. هیتر های استفاده شده در یخچال ها طوری طراحی شده که گرمای ملایمی ایجاد میکنند. و به آرامی برفک و یا یخ ها را اب میکند. با این عمل از یخ زدگی زیاد داخل یخچال جلو گیری میشود.

زمانی که دستگاه اتومات میکند برای رفع برفک ها ویخ های روی صفحه یا اواپراتور المنت وارد عمل میشود و برفک ها را آب میکند تا زمانی که دستگاه برفک ها آّب نشود این حالت که دیفراست نام دارد انجام میگیرد و زمانی که برفک ها آب شد از حالت برفک زدایی یا همان دیفرسات خارج میشود و دستگاه منتظر فرمان دما برای استارت کمپرسور میماند. این عمل در هر بار اتوات انجام میگیرد و آب حاصل از دیفراست توست مجرای درین به سمت بیرون وکمپرسور برای تبخیر هدایت میشود.

زمانی که برفک ها آب میشود اگر المنت در مدار باقی بماند باعث آتش سوزی و یا آسیب به باکس یا قطعات مجاور میشود. برای جلو گیری از این امر قطعات و سنسور هایی در نظر گرفته میشود، تا احتمال بروز این خطرات کاهش پیدا کنند. اگر عمل یخ زدایی یا دیفراست به درستی انجام نگیرد به دلیل برفک یا یخ زیاد سرما درست انتقال پیدا نمیکند. و داخل کابین گرم میشود پس دیفراست صحیح بسیار مهم و در ایجاد سرما میباشد.

سنسور ها و کار برد آنها در عمل دیفراست

 

زمان انجام دیفراست را قطعاتی مثل سنسور دیفراست و یا ترموفیوز و ترمودیسک کنترل میکنند. در بعضی از دستگاه ها تامیر دیفراست هم وجود دارد. سنسور دیفراست و یا ترمودیسک با حس کردن دما و تغییر اهم فرمان به قطع یا وصل شدن المنت میدهند. این دو قطعه با روش تغییر اهم کنترل زمان دیفراست میباشد. برای آسیب ندیدن و زیاد گرم نشدن دستگاه را دقیق و کار آمد هدایت میکنند

.

برای کنترل المنت قطعه ای وجود دارد به نام ترموفیوز این قطعه یک فیوز حرارتی وجود دارد که نزدیک المنت روی اواپراتور نصب میشود زمانی که سنسور دیفراست و یا ترموفیوز عمل نکند و معیوب باشد دما که بالا برود این قطعه فیوز حرارتی میسوزد وقطع میشور که در این صورت جریان برق از روی المنت خارج می شود و المنت خاموش میشود تا احتمال آتش سوزی از دستگاه برطرف گردد.

قطعه دیگر که بسیار کار بردی و مصرفی در یخچال میباشد تایمر دیفراست میباشد. تایمر به صورت مکانیکی با زمان بندی هایی که طراحی شده است ، مدت زمانی برای کار کردن کمپرسور و مدت تایین شده ای برای دیفراست دارند. این قطعه زمانی که سنسور ها به درستی کار نکنند کمک به زمان دیفراست میکنند و از یخ زدگی بیش از حد جلو گیری میکند. خرابی این دقطعه مشکل برای خنک کردن ایجاد میکند.

کار برد فن ها در یخچال ها چیست؟

فن قطعه مناسب برای ایجاد جریان هوای بهتر و سریع تر و انتقال دما با سریعتر بیشتر در بعضی از دستگاه ها استفاده میشود. در یخچال هم فن های خنک کننده ای وجود دارد. که برای خنک کردن کمپرسور یا کندانسور و یا گردش هوا داخل یخچال یا فریز استفاده میشود. فن های کنار کمپرسور قالب پوسته فلزی دارند که در اثر گرمای کمپرسور تغییر شکل نمیدهند و طول عمر بیشتری دارند.

فن کمپرسور یا کندانسور زمانی فعال است که کمپرسور روشن میباشد و در هین کار کرد کمپرسور و در مسیر کندانسور توسط پروانه باد را بین کندانسور حرکت میدهد و به سریع تر خنک شدن کندانسور و کمپرسور کمک میکند. خرابی فن کمپرسور باعث دیر خنک شدن گاز میشود. در نتیجه یخچال فریزر سرمای خود را از دست میدهد.

فن اواپراتور در داخل یخچال یا فریزر قرار دارد که سرمای ایجاد شده روی اواپراتور را در محفظه دستگاه به گردش در می آورد. در یخچال ها و یا ساید بای ساید ها فن نقش بسیار مهمی دارد که معیوب بودن آن باث یخ زدگی و یا عدم سرما داخل محفظه را ایجاد میکند. فن اواپراتور از طریق کانال های طراحی شده روی بدنه یا باکس دستگاه هوا را در جریان قرار میدهد. و باعث سریع تر خنک شدن داخل محفظه میشود.

آشنایی با لوازم داخلی یخچال فریزر ، برد فرمان یا مغز یخچال های الکترونیکی

در یخچال ها و ساید بای ساید های الکنترونیکی برد فرمان وظیفه کنترل و فرمان به قطعات را دارند. این فرمان ها با دریافت اهم یا پالس از قطعات دیگر توسط برد فرمان صادر میشوند. زمانی که یکی از قطعات معیوب باشد و گزارش اشتباه به برد ارسال کنند. برد اررو مخصوص آن قعطه را روی صفحه اعلام میکند. میتوان به راحتی تشیص داد که دستگاه چه مشکلی دارد و در رفع مشکل کمک بسیاری میکند.

برد ها قطعات بسیار حساسی هستند که اگر یه قطعه کوچک روی آن درست عمل نکند تمامی فرمان ها نادرست و یا کلا صادر نمیشود. گاهی عیب قطعات باعث خاموش شدن برد فرمان میشود و یخچال روشن نمیشود. برای جلو گیری از این اتفاقات بهتر است از محافظ های برق استاندارد استفاده شود تا در جریان نوسانت برق از دستگاه محافظت شود تا برد آسیب جدی نبیند.

در هر یخچال یا ساید بای ساید محل قرار گرفتن برد فرق دارد. در بعضی از دستگاه ها برد کنار کمپرسور جا نمایی میشود ودر بعضی دیگر پشت یخچال محفظه ای تعبیه میشود و داخل آن قرار میگیرد. ولی در اکثر دستگاه ها برد فرمان روی سقف تعبیه میشود تا در مجاورت گرمای کمپرسور نباشد و دسترسی کودکان به آن کمتر میشود و خطرات ناشی از اتصال توسط آب ریزی کمتر میشود.

در این مقاله به بررسی آشنایی با لوازم داخلی یخچال فریزر پرداختیم. این سلسله مقالات ادامه دار خواهد بود.در ادامه درصورت داشتن هرگونه سوال میتوانید از بخش پرسش و پاسخ با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن پاخگوی نیاز شما باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.